CanSat (Can sized micro-Satellite)’ın Türkçe karşılığı model uydudur. Gerçek uyduların aksine; bir araştırma roketi ile daha düşük irtifaya çıkarılan, boyutları ve ağırlığı daha küçük olan minyatür uydudur. Model uydunun tasarımında mekanik ve elektronik olarak bazı temel beklentiler vardır. Mekanik beklentiler arasında uzaydan atmosfere giren bir cismin modellemesinin yapılması, belirlenen yükseklikte paraşütün açılıp pasif iniş yapılması, ısı kalkanının temsili olarak uyduyu yanmadan koruması, faydalı yük ve yumurtanın korunması, boyut ve ağırlık değerlerinin güvenli sınırlar içerisinde tutulması vardır. Uydu üzerindeki elektronik birimin tasarımı ise hava basıncı, hava sıcaklığı, yükseklik gibi çeşitli sensörlerin kullanılması ve verilerin alınmasını gerektiğinde fotoğraf çekebilmesini ve video kaydı yapılması, alınan verilerin bir mikro işlemci yardımıyla işlenmesini ve yer istasyonuna düzenli bir şekilde gönderilmesini amaçlar.

 

   NASA’nın sponsorluğunda düzenlenen bu yarışmada her yıl yarışma kurulu, yarışmanın kurallarına eklemeler yapmaktadır. Bu yıl takımlardan kendi rüzgar sensörlerini yapmaları bekleniyor.

 

http://www.cansatcompetition.com

 

 

Mekanik:

CanSat roketimize yerleştirilir ve roket ateşlenir. Roket 670-725 metre civarlarında CanSat ile ayrılır. CanSat yapısı gereği görev yükünü korumalı ve roket içinde zarar görmesini engellemelidir. CanSat roketten ayrıldıktan sonra paraşüt yardımı ile 20 m/s hız ile inmeye başlar. 450 metreye geldiğinde ise auto-gyro şeklindeki görev yükünü bırakır. Görev yükü auto-gyro yapısı sayesinde stabil şekilde yere 90 derece açı yaparak ve yaklaşık 10-15 m/s hızla yere inişini gerçekleştirir. Görevin sonunda görev yükümüzün zarar görmeden inişi amaçlanmaktadır.

 

Elektronik:

2019 Cansat Competition için üreteceğimiz model uydu, koruyucu bir konteyner ve gyrocopter iniş sistemine sahip bir bilimsel görev yükü olmak üzere iki kısımdan oluşmaktadır. Uçuş süresince bilimsel görev yükününün içinde bulunan kendi tasarımımız devre kartı, üzerindeki sensörlerle hava basıncı, sıcaklık, irtifa, pil gerilimi, gyrocopterin yunuslama ve yuvarlanma açılarının değişim miktarı, pervanelerin iniş esnasında dakika başına dönüş miktarı verilerini ölçecektir. GPS ile konum belirleme gerçekleştirilecek ve buna ek olarak 450 metreye geldikten sonra konteyner ile görev yükünün otonom bir şekilde ayrılması sağlanacaktır. Elde edilen telemetri verileri uçuş boyunca kendi tasarımımız olan yer istasyonuna canlı olarak aktarılacak ve değişim grafikleri çizdirilecektir. Bonus görev olarak gyrocopterin tabanıyla 45 derece açı yapacak şekilde bir kamera yerleştirilecek ve bu kamera yeryüzünün bir yöndeki manyetik alanıyla +/-10 derecede stabil bir konumda durarak iniş boyunca video kaydedecektir.